Foto taxaties

In de vroege jaren zeventig werd ik binnen korte tijd beroemd in Nederland. Mijn foto’s werden veel en vaak nogal oppervlakkig geprezen. Ik was jong maar niet dom. Ik wilde weten hoe goed ik was. Dat was de voornaamste reden om foto’s te gaan verzamelen. Om mijn werk te kunnen vergelijken met de collega’s van vroeger en nu.

Dat was in die dagen buitengewoon eenvoudig. Wereldwijd was slechts een handvol handelaren en verzamelaars in fotografie geïnteresseerd. In Nederland waren het er drie en daarvan was ik er een. In die eerste jaren verzamelde ik moeiteloos duizenden beelden. De meeste verlieten spoedig weer mijn huis. De meest interessante bleven. Toen ik een aantal jaren later een idee had ontwikkeld over mijn positie binnen de fotografie vond ik mijzelf in het bezit van een grote verzameling fotografie en was ook gewend geraakt aan het plezier ven het verzamelproces. Daar ging ik dan ook intensief mee door, in Nederland en vooral daarbuiten. Deze betrokken routine leidde in de volgende jaren tot een veel grotere collectie, gespreid over de hele geschiedenis van de fotografie, die in 1985 door de Nederlandse overheid werd aangekocht. Het 19e eeuwse deel bevindt zich nu in het Rijksmuseum. Het 20e eeuwse deel in het Stedelijk. Daarna bouwde ik opnieuw een collectie op vanuit een persoonlijker visie op fotografie. Deze 20e eeuwse verzameling werd, samen met mijn boeken collectie, in 2006 verworven door het Rijksmuseum.

Ik heb over de jaren een uitgebreide kennis binnen het gehele fotografische veld opgebouwd. Binnen deze ontwikkeling ben ik in 2000 gecertificeerd als taxateur fotografie.Al in de jaren ’70 adviseerde ik vrienden en bekenden over de mechanismen van de beginnende markt in fotografie. Het maken van tentoonstellingen over andere fotografen, wat ik veel gedaan heb, bleek even spannend als zelf fotograferen. Ook schrijven over fotografie bleek goed te passen tussen alle andere activiteiten binnen het fotografisch universum.Ik organiseerde, samen met Jan Pieter Glerum, de eerste veilingen van fotografie in Nederland.

Het was een logische beslissing om al die dingen, die ik deed uit puur plezier, ook professioneel te gaan doen. En zo is het gekomen dat ik in mijn praktijk als taxateur allerlei avonturen beleef die hemelsbreed verschillen van mijn ervaringen als fotograaf, maar die ik vaak even bevredigend vind. Ik maak taxaties ten behoeve van verzekering die verzamelaars beschermen tegen onaangename conflicten in het geval van schade, verlies of diefstal. Vanzelfsprekend maak ik ook schade rapporten, waarbij diverse factoren moeten worden ingeschat, zoals de oorspronkelijke vervangingswaarde van een object, de mogelijkheid om het te restaureren, en de waarde na de restauratie. Soms ben ik meer een bemiddelaar, die een eerlijke prijs zoekt tussen een partij die wil verkopen en een andere die kopen wil.Advies bij veilingen kan betekenen dat ik persoonlijk de kijkdagen bezoek, research doe, en eventueel op de veiling bied.

Ik heb zelf het gevoel dat ik het meest effectief ben als adviseur voor verzamelaars en musea. De hedendaagse kunst markt is een enorm mijnenveld, waar kunstwerken worden verkocht als luxegoederen, als “brands”, en waar prijzen worden opgestuwd door intelligente marketing binnen onze media cultuur.Ik heb veertig jaar ervaring op de internationale kunstmarkt en heb reputaties en hypes zien komen en gaan. Ik ben in een perfecte positie om de zin van de onzin te scheiden. Ik heb alles gezien en elke denkbare foto in mijn eigen handen gehad. Vaak heb ik kunnen helpen bij het verhelderen van de prijs / kwaliteit verhouding van een object. Ik ben er speciaal goed in om mensen te adviseren wat ze vooral niet moeten doen.


Tarieven

250 euro voor elk werkuur van mijn tijd. Soms moet ik de helft daarvan berekenen voor mijn reistijd. Speciale tarieven voor speciale activiteiten, zoals advies en bieden bij veilingen. En bijvoorbeeld research.